Aristòtil
Context
Aristòtil,
originari de Macedònia alumne de l’Acadèmia de Plató en va fer de professor
vint anys. Després de la mort de Plató va abandonar l’Acadèmia i tornà a
Macedònia per fer-se càrreg de l’educació d’Alexandre el Gran. Després de la
mort d’aquest, Aristòtil serà acusat d’espionatge a favor de Macedònia i fogirà
d’Atenes per no ser ajusticiat. Va morir l’any següent a l’exili. Va escriure
dos tipus d’obres les destinades el públic que s’han perdut (exoteriques) i les
que s’emproven al Liceu ( esotèriques). Aquestes darreres varen ser ordenades
per Andròmic de Rodes al segle I, però Jaeger a principis del segle XX va
considerar aquesta ordenació errònea. El motor que determina el pensament
d’Aristòtil es acabar amb la polèmica iniciada per Heràclit i Parminedes sobre
la coexistència de l’ésser a el moviment. Plató separa els éssers ( món
inteligible) dels mòbils ( món sensible) però sense fer-los compatibles com
serà la intenció inicial d’Aristòtil.
Ciència i substància
Doncs bé, com de
tota la la salut hi ha una sola ciència, igualment això també s ‘esdevé en altres
coses.
Idea principal :
com be diu el títol del text o comentar “ciència i sustància”, aquesta seria la
idea principal per al filòsof la ciència seria l’arge. Al meu parer hi ha dues
idees secundàries principals. La primera es la diferència entre ciència i
sustància. Aristòtil a l’inici del fragment fa una comparació de la ciència amb
la salut. La seva intenció crec que és que les ciències no han de tenir per objectiu
els essers individuals. Si no les lleis que regeixen tots els éssers de la
mateixa naturalesa. La segona idea seria que la metafísica és la cièncoa de
l’ésser en quant a ésser i, i per tant, estudiaria la substància.
Temari :
metafísica a partir de substància.
Valoració
critica: en conclusió la meva opinio és que Aristòtil considera la substància
imprensidible perquè contruibï sent tans sols ens. Per tant, allò que comperteixen
tots els ens de la mateixa naturalesa és la substància que està formada per la
mateixa forma. A més la ciència cerca l’arge de tots els éssers de la mateixa
naturalesa.
Aristòtil, fisica
Per tant, si tot
el que es mou ha de ser mogut per alguna cosa, sigui això mogut també per una
altra cosa o no, i si ( en el primer cas ) és mogut per alguna cosa que , al
seu torn,
Idea principal d’aquest
text es que totes les coses són mogudes per un motor primer.
Valor crític
Aristòtil amb
aquest text demostra d’existència d’un primer motor immòbil que segons la tradició
cristiana seria deu. Aquesta teoria és importatíssim perquè no va ser febatuda fins el segle XVI
per Copèrnic. Aristòtil afirma que la terra és immobil el centre de l’univers
mentre que la resta del món gira el seu voltant. El primer motor es fora de l’univers
de la forma indirecte fa que l’esfera marqui l’inici del moviment i aquest es
vagi comunicant a la reina d’esferes inferior.
Política
En efecte. El que
cada cosa és, una vegada complert el seu desenvolupament, diem que és la seva
naturalesa; així d’un home d’un cavall o d’una casa
Idea principal
És que l’home es
un ésser social per naturelessa (l’homees es un animal de política ). Per tant,
per Aristòtil la societat no és un fet artificial perque per naturelesa
biològica de l’home, aquest està obligat a viure amb societat i , a més com que no és autosuficient es veu
obligat a colaborar amb altres grups socials i la política es lo millor d’administració
aquests grups socials es a dir, l’Estat.
Valor crític
Des del meu punt
de vista d’acord amb Aristòtil que , el millor sistema democràtic. Segons el
meu parer la clase social que hauria d’ostentar el poder seria a la clase
mitjana a diferència del que pensava Plató. Pens que avui en dia encara s’haurien
de valorra un govewrn com a bo o dolent segoins la seva precupació del
interessos públics i privats
Ètica de nicomac
La vida es
defineix per una facultat de sensació en el cas dels animals i per una facultat
de sensació i de pensament en els homes.
Idea principal
Es que la vida es
per naturelas bona i agradable; l’home o percep perquè actua i com que sentim i
pensam percebem que a
Valor crític
La idea que
presenta Aristòtil en que deferència els animals dels homes hem sembla molt
clara. Ens diferència la faculat de pensament. L’home no només en té prou de
saber qure es el bé per actuar de forma correcte sino no de voler actuari per a
ell la virtut que no pot existir sense l’hàbit, la constància serà sinònim de
moderació.
Doc II
Deu, substància
eterna i perfecte
I l’activitat (
de Deu ) és, en si mateixa, vida perfecta i eterna
Idea principal
diu que la substància no és un conjunt sino que té manca de parts visibles. Per
poder explicar-ho utilitza la idea de Deu.
Doc III
Enteniment agent
i pacient
Així doncs,
existeix un enteniment que és capaç d’arribar a ser totes les coses i un altre
capaç de fer-les totes.
Es que l’agent
pacient sempre es el principi de la matèria. Per explicar això ho relaciona amb
el llum que dóna vivor els colors.
Doc IV
Virtut i hàbit
Hi ha doncs, dues
classes de virtut, la dionètica
Aquest text ens
diu que els virtuts no es produeixen per naturalesa si no que els ha de rebrer
i els has d’anar modificant mitjançant el consum.
Doc V
Naturalesa de l’amistat
L’amistat és una
virtut cosa acompanyada de virtut i , a més, és la cosa més necessària per a la vida.
Ens diu que un
home bo es igual que un amic perquè tu pots tenir molts de bens i no tens amics per això no ets feliç i si fossis la
persona més pobre però té amics si que ets feliç.
No hay comentarios:
Publicar un comentario