1.5. La política agrària.
La principal fita en la política agrària
espanyola és l’entrada d’Espanya a la Unió Europea l’any 1986, fet que va
representar una forta transformació en la política agrària del govern espanyol
per l’adopció de la PAC.
a) LA POLÍTICA AGRÀRIA ESPANYOLA ENTRE
1850-1986.
En aquest període la política agrària
espanyola es va centrar a:
- El sistema de propietat de la terra es va
intentar modificar amb:
*la política
desamortitzadora del segle XIX que cercava modificar la concentració de la gran
propietat,
*la reforma agrària
de la II República que va intentar expropiar les grans finques i repartir-les
entre els pagesos,
*la política de
colonització i extensió del regadiu durant el franquisme.
- La correcció del tamany de la propietat de
la terra amb:
*la política de
concentració parcel·lària des de 1952, que actualment depèn de les comunitats
autònomes i consisteix a fixar una unitat mínima de cultiu, per davall de la
qual no es poden dividir les parcel·les,
* la legislació
sobre grans finques que obliga als propietaris de grans finques sense cultivar
a presentar un pla de millora per tal de roturar-les.
- El proteccionisme comercial.
b) LA PAC.
La política agrària comunitària es va adoptar
a partir de l’entrada d’Espanya a la Unió Europea i marca, des de llavors, la
política agrària espanyola. Les conseqüències que ha tengut la seva aplicació
són:
- La integració d’Espanya al mercat interior
comunitari.
- La liberalització dels intercanvis amb la
Unió Europea, tant d’entrada com de sortida.
- L’adaptació del sector agrari espanyol a la
demanda del mercat europeu, que ha implicat la modernització del sector i
l’augment de la productivitat i la qualitat dels productes mitjançant els fons
estructurals europeus per millorar les infraestructures i els equipaments i
el finançament de FSE i del FEOGA per la millora en la
qualificació dels pagesos.
Però, el sector agrari espanyol també ha patit
els problemes que s’han derivat de l’activitat agrària comunitària:
- Els preus elevats.
- L’establiment de quotes per productes
excedentaris.
- La reorientació de la producció cap a
productes no excedentaris.
- La destrucció del medi ambient per la
intensificació de la producció i l’ús de productes químics ( aquest fet ha
obert la via de l’agricultura ecològica ).
- El despoblament de les àrees rurals,
problema que pretén solucionar els fons estructurals.
Les regions dedicades a la producció d’aquells
productes excedentaris ( productes lactis a Cantàbria, cereals a l’interior
peninsular ) han patit les conseqüències de forma més problemàtica. En canvi,
l’àrea mediterrània i Andalusia han experimentat un fort augment de
l’agricultura d’horta ja que són productes amb una alta demanda al mercat
europeu.
Aquest apartat correspòn a l´apartat 1.
n EVOLUCIÓ DE LA POBLACIÓ ACTIVA AGRÀRIA:
u 1900-1920: 4.500.000 de personas (60,3% del
total de població activa en 1900 i 57,2% en 1920) Sistema agrari
tradicional: molt de treball humà en la realització de les activitats agràries.
u 1920-1936: 46%
en 1930. Augment d´ importacions d´adobs minerals i maquinària agrícola i
dels rendiments per hectàrea, no se tornarà aconseguir la mateixa productivitat
fins a finals dels anys 50.
u 1939-1950: es torna a l´ agricultura tradicional. Augment
de població agrària (49% de la població activa). Dels 4084 tractors
contabilitzats en 1932 se passa a tan sols 56 en 1946. La importació d´ adobs
minerals descendeix fins a la sisena parte. Els beneficis mitjans per ha. cauen
en picat i els salaris agraris arriben a la meitat del valor que tenien en
1936.
u 1951-1975: En 1960 la població rural cau a
39,7% (5 millons de persones), degut a l´ èxode rural. En 1956, hi havia
30.000 tractors matriculats.
u 1975- 1985: Éxode rural disminueixen
1.300.000 persones, a un ritme de 125.000 anuals, arribant a l 15,7% en 1980.
u Desde 1985 fins a l´ actualitat: la tendència a
expulsar població activa és constant i inherent al canvi tecnològic. Mentre que
en els anys 50 hi havia 2 treballadors per empresari, avui dia hi ha dos
assalariats per cada tres empresaris. Això , unit a l´envelliment de la
població fa que la població activa agraria disminueixi i tan sols, en algunes
zones d´ agricultura emergent, sigui compensada amb emigrants fixes (cultiu
d´hivernacle en Murcia, Almeria y SE) o temporers (recollida de fruites en
Lleida, verema, recollida de l´oliva, maduixes a Huelva, taronges en el llevant
peninsular...). En 2003 la població activa agraria era de 964.000 (un 5,9
del total de població activa total, el conjunto d´ Europa el 4% )
ELS
ESPAIS DE L’ACTIVITAT PESQUERA.
La pesca és una activitat econòmica
tradicional que perd pes en el conjunt de l’economia. Però en algunes regions (
Galícia ) és una activitat molt important. També en la dieta de la societat
espanyola, la pesca ocupa un lloc privilegiat ( 40Kg/hab/any ).
1.
L’activitat pesquera.
a) L’ESPAI DE PESCA.
El litoral espanyol es divideix en vuit
regions de pesca. La més important des del punt de vista de les captures és la
regió del nord-oest, seguida de les altres regions de l’Atlàntic.
b) LA PRODUCCIÓ PESQUERA.
Les espècies capturades són: 75% peix i 25%
altres. Destaca pel valor al mercat, el peix
blanc; per la quantitat de les captures, espècies com: sardines i anxoves; per a la indústria de conserves destaca la tonyina.
La producció pesquera es destina a consum humà
en fresc o en diferents formes de transformació industrial.
La quantitat de pesca desembarcada presenta un
clar increment fins el 1976, bàsicament, per: l’augment de la demanda interna,
la llibertat de pesca i el creixement de la flota. A partir de 1976, la
quantitat de pesca desembarcada presenta un clar descens a causa, bàsicament,
de: l’esgotament dels caladors nacionals, les restriccions a la llibertat de
pesca i l’establiment de quotes comunitàries, a partir de 1986.
2.
Crisi i problemes de l’activitat pesquera.
2.1. La
crisi.
Es manifesta en els indicadors següents:
- El descens de la població activa al sector.
- La disminució de la contribució de la pesca
al PIB, a l’entorn de l’1%.
- La balança comercial deficitària per
l’elevada demanda interna.
2.2.
Problemes del sector.
El principal problema és la insuficiència dels
recursos.
a) ELS CALADORS.
Són els llocs on es localitza un major nombre
de peixos i la major part dels vaixells pesquen.
- Els caladors nacionals tenen recursos
modestos perquè la plataforma continental del litoral espanyol és reduïda i la
sobreexplotació d’aquests caladors.
- Els caladors comunitaris estan sotmesos al
sistema de quotes que es fixen anualment amb la finalitat d’assegurar la
sostenibilitat i que es reparteixen entre els vaixells comunitaris autoritzats.
- Els caladors internacionals presenten
restriccions des de 1974 per un procés d’ampliació de les zones econòmiques
exclusives de pesca fins a les 200 milles ( 170 Km ) de la costa. Des d’aquest
moment, la flota espanyola passa a dependre d’acords de pesca amb altres països
i, com a conseqüència, la flota ha de reduir les captures.
b) PROBLEMES ESTRUCTURALS.
- La població activa està en progressiva
disminució i envelliment. Les causes que expliquen aquesta disminució són: la
crisi de la pesca artesanal per l’esgotament dels caladors, la mecanització del
treball als grans vaixells i la reducció de les llicències de pesca.
L’envelliment afecta, sobretot, la població activa en la flota artesanal.
- La flota pesquera espanyola va tenir un
creixement espectacular fins el 1977 per les raons següents: el fort augment de
la demanda de peix, el baix preu del combustible, el lliure accés als caladors
internacionals i les facilitats per la renovació i modernització de la flota.
Actualment, la flota espanyola de vaixells de pesca presenta un tamany excessiu
per l’encariment del combustible i l’establiment de zones econòmiques
exclusives de pesca a les 200 milles. Una altra característica de la flota
espanyola és el nombre excessiu d’embarcacions de petit tonatge, molt
antiquades des del punt de vista tecnològic, que es dedica a la pesca artesanal
prop de la costa i que contribueix a la sobreexplotació dels caladors
nacionals.
c) PROBLEMES MEDIAMBIENTALS.
Els principals problemes mediambientals del
sector pesquer espanyol són: la sobreexplotació dels recursos i la contaminació
de les aigües pels abocaments agraris, urbans, industrials i de petroli.
3. La política pesquera: regulació i
reconversió del sector.
La política pesquera espanyola es en la
regulació i reconversió del sector que, des de 1986, s’inclou en la política
pesquera comunitària ( PPC ). Aquest fet suposa la renúncia del govern espanyol
en favor de les directrius comunitàries. Aquest fet ha portat unes
conseqüències al sector de la pesca:
- Espanya s’ha integrat en el mercat interior
comunitari amb la qual cosa els preus dels productes pesquers es fixen amb
antelació.
- La liberalització dels intercanvis en el marc
de la Unió Europea.
- L’adopció comunitària de mesures de
regulació, reconversió i protecció mediambiental.
a) LA REGULACIÓ DE L’ACCÉS ALS CALADORS.
La Unió Europea regula l’accés de la flota
espanyola als caladors comunitaris i gestiona els acords pesquers amb altres
països. Els acords més antics són amb Marroc, però no es renoven des de 1999 i
la Unió Europea subscriu acords amb altres països africans i de l’Índic.
b) LA RECONVERSIÓ I AJUSTAMENT ESTRUCTURAL.
La Unió Europea ha obligat a Espanya a un
ajustament estructural que suposa la reconversió i modernització de la flota i
el desenvolupament de noves activitats a les àrees afectades per la
reconversió. La Unió Europea ha aportat ajudes des dels fons estructurals
( FSE i IFOP ). Les mesures adoptades són:
- La reducció del tamany i nombre de les
embarcacions mitjançant les mesures següents: la destrucció de vaixells,
l’abandonament voluntari de l’activitat pesquera i les jubilacions anticipades.
- El traspàs de vaixells a empreses conjuntes
amb altres països.
- La renovació i modernització de la flota i
la millora dels equipaments portuaris.
- La concessió d’ajudes a les regions
afectades de forma negativa per la reconversió, amb l’objectiu de crear
infraestructures que atreguin inversions i de formar la població activa al
sector en risc de perdre la feina.
- El desenvolupament de cultius marins o
aqüicultura i de la investigació per estudiar formes d’obtenir recursos marins
a través de l’Institut espanyol d’oceanografia ( IEO ). L’aqüicultura s’ha
plantejat com la solució al problema dels recursos marins. Espanya presenta
unes condicions favorables per al desenvolupament d’aquesta activitat ja que el
litoral espanyol presenta costes llargues de característiques diverses, un
clima adequat i la possibilitat d’explotar espècies de qualitat amb alts
rendiments. Tot i això, l’aqüicultura ha tardat a desenvolupar-se pels elevats
costos d’instal·lació que desanimen la iniciativa privada, per la contaminació
de les aigües, per la irregularitat dels rius espanyols, per la manca de
tècnics preparats i per la dependència de l’exterior en el tema d’abastiment
d’ous. Per aquestes raons, l’aqüicultura rep l’impuls del govern espanyol, que
promou la construcció d’instal·lacions, i da la UE que aporta fons pel cultiu
de noves espècies, per la creació d’infraestructures i per la incorporació de
treballadors del sector pesquer tradicional. A Espanya, l’aqüicultura es
practica als rius i a la mar. A l’aigua dolça s’hi practiquen activitats
diverses: la cria de peixos per al consum humà ( destaquen: Galícia, Castilla –
León, Castilla – La Mancha i Catalunya ), la cria de crustacis ( destaquen:
l'àrea de les maresmes del Guadalquivir i Doñana ) i la producció d’ous i
peixos per a la repoblació. A l’aigua salada, la producció s’orienta a
la cria de mol·luscos ( musclo a Galícia, ostres a Catalunya ) i la cria de
peixos en règim intensiu i extensiu, com llobarro, orada o turbot.
c) LA POLÍTICA REFERENT ALS PROBLEMES
MEDIAMBIENTALS.
En aquests sentit, bàsicament, s’han pres
mesures contra la sobreexplotació i la contaminació. Un exemple d’aquesta
política són les mesures següents:
- L’establiment de quotes.
- La restricció o prohibició d’alguns tipus de
pesca, per exemple l’ús de xarxes d’arrossegament.
- La recuperació dels caladors nacionals
mitjançant la repoblació, la defensa de les talles mínimes, l’increment de la
vigilància i la lluita contra la contaminació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario